Oranje zonder franje
“Nee, dat hebben we niet” vertelt de winkelmedewerkster me op vriendelijke toon. Voor de zoveelste keer in een paar maanden tijd loop ik lichtelijk geïrriteerd de winkel uit. De winkel die de Oer-Hollandse oranje kleur in zijn logo heeft. De winkelketen die met man en macht zijn hoofd boven water probeert te houden. Het huishoudelijke hoofd, want dat is waar ik toch als eerste aan denk bij de Blokker. Het assortiment is veel breder dan dat; van speelgoed tot tuinmeubilair tot leesbrilletjes. Eigenlijk kon ik voor alles wel terecht bij de Blokker. Gewoon lekker praktisch. Dat is wat ik associeer met het oranje blokkerige logo. Een lampje nodig? Naar de Blokker. Afwasborstel versleten? De Blokker heeft een nieuwe in de schappen liggen. Ik vond het wel lekker praktisch. Toch is de Blokker bezig met een metamorfose actie. Het moet allemaal wat hipper. Aan de ene kant begrijpelijk, want als de crisis grip krijgt op je bedrijf en je ziet dat dat desastreuze gevolgen kan hebben (de trieste aanblik van de lege V&D panden staat op ieders netvlies), dan ga je nadenken. Niemand minder dan Sarah Jessica Parker werd ingehuurd voor een reclamecampagne. Sarah prijst de winkel vol overgave aan. In een strakke jurk staat ze te staafmixen alsof het haar een lieve lust is. Alsof de Blokker de geweldigste winkel is die er bestaat (”It’s werkelijk a-ma-zing!”). En in een ander reclamespotje zit ze met Kerst ‘gezellig’’ te gourmetten. Wat zouden we toch zonder de Blokker moeten? Tegelijkertijd worden diverse Blokker-vestigingen gesloten en anderen juist opgepimpt. Dit zou de winkelketen de benodigde boost moeten geven.
De Blokker in het winkelcentrum bij mij om de hoek zit er nog. En dit vormt naast onder meer een bakker, een slager, een supermarkt, een groenteboer en drogisterijen een prima aanvulling op het winkelaanbod. Nou ja, tot voor kort dan… In de afgelopen maanden bracht ik de om omzet springende winkel namelijk meerdere malen een bezoekje, want waar moet je anders heen voor een appelboor? (ja, zo’n ouderwets snijding waar je het klokhuis mee uit een appel haalt. Ik had hem echt nodig). Die kun je toch gewoon krijgen bij de Blokker? Maar helaas, dit item was voorlopig niet verkrijgbaar. In de weken die volgden, kwam ik er onder meer ook nog voor vuilniszakken voor de bio container, een halogeenlampje, een mok van een bekend Hollands merk en een koeltas. Allemaal werden ze er niet verkocht. Om onverklaarbare redenen, maar ook omdat het product tijdelijk niet leverbaar was of omdat het niet ‘het seizoen’ was om het te verkopen. Per keer stuurde de medewerksters me naar andere winkels, waar het artikel waarschijnlijk wel te vinden zou zijn. Zo ook vandaag. In de schappen zie ik ze wel hangen, maar als ik vraag naar het type dat ik nodig heb, krijg ik het antwoord: “Nee, die hebben we tijdelijk niet”. Ik kijk om me heen en zie een winkel die is afgeladen met spullen. Spullen die klaar staan om verkocht te worden. Maar aan wie? Aan Sarah misschien, maar niet aan mij. Nee, ik laat het huishouden maar voor wat het is en ga in mijn strakke jurk wel gewoon een boek lezen.
Weer een mooi en waar verhaal. Liep er met kerst ook tegen aan. Het artikel kon ik uiteindelijk bij de Bazaar en nog goedkoper ook.
Gr Bert Borg.
Dank je wel Bert 🙂
Leuk verhaal!!
Leuk om te horen Dia 🙂 Dank je wel!